NEDEN KONAKLAMA VE SEYAHAT HİZMETLERİ ALANINI SEÇMELİYİM?
A. ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
Günümüzde turizm sektörünün ekonomik, sosyal ve toplumsal açıdan kazandığı önem her geçen gün artmaktadır. Turizm sektörü, küresel düzeyde hızla değişen pazar ve rekabet koşulları nedeniyle sürekli ve dinamik bir gelişim içindedir. Bu rekabet koşulları altında gelecek yıllarda hedeflenen 50bin yatak kapasitesine ulaşabilmek için uygun nitelikli meslek eleman ihtiyaçlarını karşılayacak eğitim politikalarının geliştirilmesi hedeflenmiştir.
Bu hedefler doğrultusunda turizm sektörü stratejik bir konaklama hizmet alanı olan ülkelerin yakın ilgisini çekmekte ve bu sektör için devlet olarak özel planlamalar yapılmaktadır. Ülkeler bu sektörün korunması ve rekabet gücünün geliştirilmesi için özel politikalar uygulamaktadır.
Seyahat acentelerinin de turizm sektöründeki yeri ve önemi gün geçtikçe artmaktadır. Seyahat acenteleri turistin tatil amacıyla evinden çıktığı andan başlayarak tekrar evine geri döndüğü zamana kadar yaşadığı bütün olayları, faaliyetleri, hizmetleri bir bütün hâlinde turiste sunan işletmelerdir. Ülkemize gelen turistlerin havaalanına indikleri anda ilk karşılaştıkları kişi seyahat acentesi personelidir. Bu da seyahat acenteciliği alanında mesleki eğitimin önemini ve yerini çok güzel vurgulamaktadır.
Konaklama ve Seyahat Hizmetleri alanının yapısal özelliğinden kaynaklanan emek yoğun üretim tarzı nedeniyle, otomasyona geçme olanaklarının son derece sınırlı olması insan faktörünü ön plana çıkarmaktadır.
Çağdaş turizmin gereği; istihdam edilen personelin meslekî formasyonunun ve öğrenim düzeylerinin yüksek olması, kaliteli hizmetin sağlanmasını, turist ile turiste hizmet edenler arasındaki ilişkilerin nitelikli olarak gerçekleşmesini doğurmaktadır.
Konaklama ve Seyahat Hizmetleri alanının, Turizm sektörünün gelişmesine bağlı olarak çalışma alanları oldukça geniştir. Özellikle tatil bölgelerinde nitelikli personele ihtiyaç duyulmaktadır. Meslek elemanları; her türlü organizasyon, toplantı, kongre, etkinlik şirketlerinde otel, motel, tatil köyü, sosyal tesis gibi konaklama ve dinlenme tesislerinde, misafir hanelerde, seyahat acentelerinde, havalimanı yer hizmetleri firmalarında, havayollarında çalışmaktadırlar.
B.KONAKLAMA ve SEYAHAT HİZMETLERİNİN DALLARI
ÖN BÜRO
Otel ve diğer turistik tesislerin resepsiyon, ön büro, muhasebe bölümlerinde istihdam edilecek elemanların yetiştirilmesini amaçlayan bölümdür.
Bu bölümde öğrencilere, ilk yılda verilen alan ve bilgi derslerinin yanında; resepsiyon, muhasebe teknikleri ve uygulaması, servis teknikleri ve uygulaması, kat hizmetleri teknikleri ve uygulaması, bilgisayar, turizm, otel işletmeciliği, turizm hukuk dersleri ile öğrencilerin ilgi ve yeteneklerine göre seçecekleri dersler okutulur.
Bu bölüm mezunları turizm alanında kamu ve özel sektörde geniş iş imkanına sahiptirler.
C. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Ön büro elemanları otel veya motellerin giriş bölümlerinde daima göz önünde görev yaparlar. Ön büro elemanı insanlarla etkileşim hâlinde çalışır.Satış ve pazarlama, rezervasyon birimi gerekli toplantı, organizasyonlar vb. düzenleyerek işletmeye katkıda bulunur. Müşterilere hizmetin çok değişik alanlarda verilmesi koordineli çalışmayı zorunlu kılar. Müşterilerle, otel personeliyle, seyahat acenteleriyle etkileşimde bulunurlar. Ön büro elemanları hafta sonu, yaz tatillerinde ve mevsimlik çalışabilirler.
Operasyon Elemanı ve Rezervasyon Elemanı Mesleklerinin Çalışma Ortamları Meslek elemanları genellikle büro ortamında çalışırlar. Ancak tur programları ve transferler için seyahate çıkabilirler. Yerli ve yabancı misafirlerle, turist rehberleriyle, seyahat şirketleriyle iletişim hâlinde çalışırlar. Çalıştıkları mesleğe göre büro ortamında, hava alanında ya da tarihî ve turistik yerlerde görev yaparlar. Büroda çalışanlar genellikle oturarak, büro dışında çalışanlar ise sürekli seyahat hâlinde, hareket hâlinde çalışırlar. İşletmelerle, yerli ve yabancı misafirlerle, otel personeli ile iletişim hâlindedirler.
Zaman zaman ön büro elemanları, bakım onarım elemanlarıyla irtibat hâlindedir. Ancak müşterinin isteklerini ve yöneticinin emirlerini alırken onlarla iletişim kurar. Çalıştığı yerin büyüklüğüne göre vardiya usulü çalışabilir.
OPERASYON VE REZERVASYON
İlk yıl verilen genel bilgi ve alan derslerine ek olarak; seyahat acentacılığı ve turizm operatörlüğü teknikleri ve uygulaması, acenta muhasebesi, kat hizmetleri teknikleri ve uygulaması, bilgisayar, turizm, ulaştırma, animasyon, otel işletmeciliği, turizm pazarlaması ve turizm hukuku dersleri ile öğrencilerin ilgi ve yeteneklerine göre seçecekleri dersler okutulmaktadır.
Öğrenciler teorik öğretimle birlikte okulda ve işletmelerdeki uygulamalı eğitimle, alanları ile ilgili iş ortamını tanırlar ve iyi ilişkiler kurabilme davranışlarına sahip olurlar.
Bilgisayar ve yabancı dil bilen, nitelikli meslek elemanı olarak yetişen öğrenciler, yüksek kazanç ve geniş iş imkanına sahiptirler.
D. İŞ BULMA İMKÂNLARI
Programdan mezun olanlar konaklama işletmelerinin (Ön büro, kat hizmetleri, mutfak, servis, bar, satın alma, pazarlama ve satış, insan kaynakları vb departmanlarında), Yiyecek içecek işletmelerinde, seyahat acentelerinde, rezervasyon, operasyon, biletleme, muhasebe vb. departmanlarında, havalimanları, M.I.C.E.(Toplantı-Fuar-Kongre-Etkinlik) organizasyon firmaları, havayolu şirketlerinin yer hizmetlerinin çeşitli pozisyonlarında çalışabilirler. Yabancı dil bilgisi çok iyi olanların iş bulma sorunu hemen hemen yok gibidir. Çalışma alanları daha çok özel sektördedir. Kongre, toplantı, seminer, fuar ve organizasyon şirketlerinde çeşitli kademelerde çalışma imkanları da mevcuttur.Kamu sektöründe Kültür ve Turizm Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarında çalışma olanağı vardır. Ayrıca mezunların üniversite sonrası öğretmen olabilmesi, yaygın olarak üniversitelerde akademisyen olma imkanları yüksektir. Özellikle İstanbul gibi turizmde en çok turist ağırlayan ve turizmi 12 ay yaşayan bir şehirde iş bulma sıkıntısı yoktur, kariyer imkanı yüksektir.
E. MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Bu alandaki mesleklerde çalışmak isteyenler;
- Sabırlı ve düzenli,
- Zamanında iş yapmaktan hoşlanan,
- Saygılı, nazik, güler yüzlü, hoş görülü, soğukkanlı,
- İş arkadaşları ile uyumlu çalışan,
- Türkçeyi iyi konuşan ve yazan kişiler olmaları gerekmektedir.
- Pozisyona göre mesleğini ifade edebilecek seviyede yabancı dil bilmek. (Okulumuzda 9 saat İngilizce dersi verilmektedir.)
F. EĞİTİM VE KARİYER İMKẬNLARI
Meslek lisesinden sonra "Yükseköğretime Geçiş Sınavı"nda başarılı olanlar, lisans programlarına ya da meslek yüksekokullarının ilgili bölümlerine devam edebilirler. Sınavsız yerleşebilecekleri ön lisans programları da mevcuttur.
Eğitimini tamamlayarak iş hayatında gerekli yeterlilikleri kazanan meslek elemanları, konaklama ve seyahat hizmetleri alanı ile ilgili işletmelerde kariyer yapabilirler. Ayrıca Anadolu Meslek Lisesi ve Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Liselerinin Konaklama ve Seyahat hizmetleri alanından mezun olanlar üniversitelerin alanları ile ilgili öğretmenlik ve işletmecilik lisans programlarının tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedir. Tecrübe kazanmış olan meslek elemanları turizm alanının değişik birimlerine geçiş yapabilirler ve yönetici kadrolarında görev alabilirler.